България е на второ място в ЕС по жертви на пътя, каква е причината

България е на второ място в ЕС по жертви на пътя, каква е причината?

140 километра в час и 10 километра толеранс поставят България в едно от челните места по максимално разрешена скорост на магистралите, предава NOVA. В Европа, освен у нас, това може да се случи само в Германия и в Полша. Достатъчно безопасни ли са тези 140 километра обсъждат и експертите, и държавата от миналата година.

Само за последните 3 години загиналите в катастрофи в страната са 1 555 души.

С няколко десетки повече от цялото население на град Чипровци. Така България се класира на второ място по жервти на пътя в Евросъюза. Първи са съседите от Румъния.

„Вижте сега колко е хлъзгаво, с връщане на газта и хоп, колата подхлъзна. Това са пътищата ни“, казва рали състезателят Васил Жеков.

„Сега ускоряваме на 130, аз не виждам разлика. Това е 130, досега бяхме на 120, ускоряваме на 140, ето ги 140. Усеща се малко по-бързо“, споделя той.

И въпреки че е малко по-бързо, не това е причината, според Жеков, за високия брой жертви по пътищата. Причината по думите му са неподготвените шофьори.

„10 километра надолу или нагоре не мисля, че ще оправят нещата. Има значение при спирането, да. Но аз съм фен на германците и на техния пример“, заяви Жеков.

Дългогодишният автоинструктор Красимир Георгиев само преди няколко месеца предлага на държавата промяна в Закона за движение по пътищата.

„Да бъде намалена допустимата максимална скорост по автомагистрала на 120 км/ч. Нормално е и е целесъобразно да има едни 20 км толеранс – до 140, за да може водачът в тези 20 км да усети, че отива към непозволеното и да коригира своето поведение“, казва Георгиев.

И неговата идея идва от Германия. В този случай глобите при надвишаване на ограничението са по-големи, толерансът също. 20 километра в час. Но следва и важно уточнение.

„Високата скорост е точно толкова опасна и причина за ПТП-та, колкото и неоправдано ниската скорост. В България специално ограниченията на скоростта се слагат на принципа „връзване на гащите”. АПИ, като стопанин на пътя си слага силно занижени ограничения на скоростта, например, ако един участък е безопасен при движение с 80 км/ч, те слагат 40, за да може ако стане ПТП да се позоват, че водачът е превишил максимално разрешената скорост“, посочи инструкторът.

Ако изключим Германия, само в Полша и България максималната скорост все още е 140 километра в час. И част от шофьорите смятат, че заради състоянието на пътищата ни, тя не е безопасна.

„Тук някак си си позволяваме да правим каквото ни се иска, имаме проблем с егото. Това е много сериозна тема. Мислим си, че като шофираме няколко години и стажът ни прави по-добри шофьори. Това е целият проблем“, споделя Васил Жеков.

 

- реклама -
error: Съдържанието е защитено