АПИ

Асоциацията на вносителите на автомобили пред FN: Необходимо е много по-драстично увеличение на данъка за старите коли

По-високи данъци за старите коли и по-ниски за новите автомобили предвиждат промените в данъчните закони за 2019 г. От догодина освен мощността и възрастта на колата, в определянето на размера на налога ще се включи и еко компонента. Flashnews потърси за коментар Христо Христов от Асоциацията на вносителите на автомобили.

Христо Христов

– Добро решение ли е увеличаването на данъка за стари автомобили от следващата година? Каква е позицията на Асоциацията на вносителите на автомобили?

– Увеличението на данъка за старите автомобили е добра мярка, но по начина, по който се прави тук, мисля, че няма да има желания ефект, защото увеличението е символично и по-новите автомобили отново плащат по-висок данък от по-старите. Ако искаме да решим този проблем веднъж завинаги, трябва да видим как се прави в Европа и да изработим една нова формула. Вярно е, че има положителен ефект от това, че е вкарана еврокатегорията, но абсолютно излишно си стои т.нар. коефициент година, който няма никаква стойност, а дори обезсмисля по-нататъшната формулировка с еврокатегорията.

– Вчера обаче представители на синдикатите и бизнеса обясниха, че подобна мярка ще ощети най-бедните хора в България…

– Искам да поздравя синдикатите и другите колеги, но къде бяха те когато въведоха новата екотакса? Само това искам да питам синдикатите – каква е тяхната роля при положение, че въведоха такса 300 лв. за кола, 1000 лв. за нов камион и 2500 лв. за употребяван камион – къде бяха синдикатите и в момента подскачат за 8 лв. увеличение! Това ли е управление на държава и това ли е защита на интерес при положение, че старият автомобил вече е опасен за нашето здраве. Така че синдикатите нека се занимават с други работи.

– Каква е средната възраст на автопарка в България?

– В момента средната възраст е над 20 г. Това не е ли опасно?

– И ние знаем, че са опасни, но явно не можем да си позволим да караме по-нови и по-скъпи коли.

– Абсолютно не е вярно – всички ние имаме права и задължения. Имаме право да купим автомобил, но имаме задължението той да е годен и безопасен. Оттам нататък колко пари отиват за поддръжката на този автомобил, дали е на 15 години или на 10, има задължителни разходи по този автомобил – гражданска, данъци, зимни и летни гуми, акумулатори, преглед… значи ние това не го гледаме, а в момента, в който увеличим данъка – сума, която отива в държавата, всички скачат! А когато увеличиха екотаксите, парите, от които отиват в частни фирми, всички си мълчат. Така че просто е обидно да се коментира тази тема. И така ще продължаваме да си караме старите коли, въздухът ще е мръсен и ще си умираме по пътищата. Това мога да кажа на всички специалисти, синдикати и други организации.

– Вече виждаме сметки, според които данъкът за най-масовите коли – около 20-годишните, може да скочи с 50% – така ли е? това няма ли да е шок за потребителите?

– Първо, периметърът, по който започва да се изчислява данъкът, е много голям – донякъде има свобода на общинския съвет в съответното населено място да определи първоначалната база, по която се смята данъкът. За най-масовите автомобили мисля, че беше от 60 стотинки до 1,62 лв. Така че тук имаме много голям периметър като първоначална база, където се изчислява по коефициента за година и оттам по еврокатегорията. В момента данъкът на старите автомобили е 16-20 лв. – това е просто несериозно. Нека не обиждам хората, които имат стари автомобили, но ние не можем да отделим още 20 лв. за данък – това ли искаме да кажем всички? Ами 20 лв. са 10 литра бензин.

– А каква е средната възраст на колите, които се внасят в България? Защото знаем, че се внасят стари коли от Западна Европа най-често.

– Точно така, ние внасяме автомобили най-често на възраст между 8 и 10 години, това е най-масовият случай. Клиентите в България също купуват автомобили в тази граница. Никой не си купува кола на 15 години – обърнете внимание на този факт! Модел, който е направен преди 15 години, той няма цена – нито там, нито тук.

– Тогава обаче излиза, че ако си купуваме кола на 10 години, след 5 години тя става опасна и трябва да мислим за нова.

– За съжаление е така. Проблемът в България е, че автомобилите, които се карат тук, са много стари, те са старо поколение, автомобили на над 20 години, това е стандартът EURO 3, EURO 2 и надолу, не са оборудвани със съвременни системи за безопасност и за екология. Това е големият проблем. В момента един автомобил от тези, които тепърва ще бъдат ограничени в някои региони, това са автомобили на 10 години. Това означава производство 2007 – 2008 г. смея да твърдя, че тези автомобили са далеч по-екологични и далеч по-безопасни от това, което се движи в момента в страната.

– Ако вдигането на данъците за старите коли не е достатъчна мярка, какво е решението според Вас?

– Това е частично решение, но от Асоциацията на вносителите настояваме да се направи една формула – стимулираме и по-малки данъци за по-новите автомобили, драстично увеличение на данъците за най-старите коли, оттам и отпадане на екотаксата, защото тази екотакса е едно от нещата, които задържат старите автомобили в България. Пак казвам – при въвеждане на 300 лв. екотакса за кола и 2500 лв. за употребяван камион, никой не скочи, а сега за увеличение от 10-20 лв. всички наскачаха – несериозно е да говорим.

- реклама -