Ани Стоянова, медитация техники ползи

Анета Стоянова пред FN за живота, спокойствието на ума и защо написа книга за медитацията

„Ако нямате време за медитация, то със сигурност трябва да медитирате“, твърдят източните мъдреци. С какво помага медитацията и как се променя живота на хората, които я практикуват? Как да се научим да медитираме и някои прости техники – отговорите на тези въпроси дава Анета Стоянова – автор на книгата „Медитация за начинаещи. Пет лесни техники, които ще ви научат да медитирате“. Съвсем скоро ще може да си я купите в онлайн вариант. Специално за читателите на FN Ани се съгласи да повдигне малко завесата  да разкрие част от тайните за постигане на хармония в живота.

Анета Стоянова е завършила маркетинг в Анета СтояноваИкономическия Университет във Варна. Работила е в PR и рекламни агенции, както и като маркетинг експерт в различни компании. В момента се занимава със собствената си маркетингова фирма. Интересува се от здраве, дух, тяло, пътуване, спорт, музика, хора и психология (и пише книги).

 

 

––––––––––––––––––––––––––––––––––

– Как ти хрумна идеята да напишеш книга за медитацията?

– След дългогодишния ми опит като медитиращ, реших, че ако повече хора се занимават с това, светът би бил съвсем различен и хората биха се чувствали много по-удовлетворени и щастливи. Понякога се получава така – човек иска някаква промяна, вижда, че нещо в живота му куца и с досегашното му поведение нещата постоянно се повтарят, но не знае какво да направи и какво да промени. А понякога вече е узрял за някаква идея, но се чуди как да я приложи. Търсенето, събирането и прилагането на дадена информация отнема доста време. Както отне и на мен. Затова реших, че ако споделя личния си опит и конкретните действия, които трябва да се предприемат, бих спестила доста време и нерви на всички, които искат да променят живота си за добро. А и самият факт, че мога да бъда полезна, ме кара да се чувствам щастлива.

– Как се запали?

– В периода, в който активно търсех отворите на въпроси като – „Как да живея по-спокойно и щастливо?“, „Как да направя така, че емоции като гняв, страх, раздразнение, напрежение и безпокойство да не ме управляват?“, „Как да развия волята си и да накарам умът си да работи за мен, а не аз за него?“, попаднах в интернет на един откъс от книгата на Хосе Силва – „Контрол на ума”, който ме впечатли изключително много. Купих си книгата и я препрочетох няколко пъти. Това беше началото. Започнах да правя упражненията съвсем старателно и не знаех изобщо дали нещо се получава. „Сега медитирам ли?” – често си задавах въпроса, но продължавах. И самият факт, че правя нещо и полагам усилия ме караше да се чувствам добре, въпреки че не знаех дали съм на прав път или не.

След това опитах различни техники. Понякога просто един начин ми омръзваше и започвах да практикувам друг. Занимавах се с това около 2 години. Животът ми наистина много се промени. Станах по-уравновесена, започнах да гледам повече откъм хубавата страна на живота и така се успокоих, че в един момент зарязах медитацията и постепенно се оставих да вляза отново във въртележката на съвременния живот с многото отговорности и липсата на време за каквото и да било. Така изминаха още няколко години. Докато не реших, че е крайно наложително да взема живота си в ръце и да не бъда повече приемник, огледало на обстоятелствата, а предавател на емоциите и нещата, които искам в живота си.

5 години вече от последното ми решение и нямам намерение да се отказвам отново.

– Всеки ли може да медитира?

– Да. Абсолютно всеки. Дори и малките деца. Една от моите мечти е да се въведе медитацията в училище или в детската градина. Така още от най-ранна възраст децата ще знаят как да се справят с негативните емоции, с ниската самооценка, със стреса. Може би тогава агресията сред децата ще е в много по-ниска степен или изобщо ще изчезне. Медитиращите деца ще се превърнат в по-уравновесени възрастни с много по-големи шансове за намиране на удовлетвореност  и щастие в живота. Но ние така или иначе вече сме пропуснали този период, затова трябва да гледаме какво можем да направим сега. Медитацията, като всяко ново нещо, което трябва да научим, изисква някакво усилие и постоянство, но тя е толкова естествена за нашия организъм, че ние сме в състояние на релакс или медитация по няколко пъти на ден, но го правим съвсем несъзнателно. За постигане на ползите от медитацията обаче, ние трябва да се научим да го правим съзнателно и техниките, които съм включила в книгата, ще ви помогнат за това.

– За какво помага медитацията?

– Многобройни са ползите от медитацията, но можем да ги разделим на физиологични и психологични.

Физиологични ползи:

  • намалява дихателния ритъм
  • намалява сърдечния ритъм
  • понижава кръвното налягане, холестерола
  • намалява мускулното напрежение
  • подобрява имунната система
  • забавя процеса на стареене
  • балансира ендокринната система
  • премахва главоболието, болките в гърба и действа благоприятно на възпаленията в организма

Психологични ползи:

  • повишава увереността в себе си
  • увеличава серотонина в мозъка и повишава настроението
  • увеличава чувстото за радост и щастие
  • помага при фобии и страхове
  • подобрява паметта и умението за учене
  • подобрява взаимоотношенията
  • развива интуицията
  • развива волята
  • развива креативността
  • развива социалните умения
  • увеличава удовлетвореността от работата
  • намалява тенденцията за безпокойство
  • намалява рисковете от развитие на психични заболявания
  • намалява агресивността
  • развива емоционалната зрялост и още много други
– Как става?

– Една от любимите ми техники е Осъзнатата медитация. При нея просто затваряш очи и започваш да наблюдаваш какво се случва с теб и в главата ти точно сега. Да обърнеш внимание на въздуха, който дишаш, на релаксиращата музика, която слушаш, ако слушаш такава, на ритъма на гърдите ти, докато вдишваш и издишваш, и на мислите, които се появяват в главата ти. Да наблюдаваш, без да даваш оценки (това е добро, това е лошо, това ме ядосва, това разтройва и т.н.).

Как става? Представете си, че се отдръпвате една крачка назад от себе си. Сега като на екран пред вас текат мислите ви. От всякакво естество. Наблюдавайте. Постепенно хаотичните мисли ще вземат някаква посока. И ако се уловите, че тръгвате след някоя от мислите и ставате активен участник в нея, върнете се отново на наблюдателското място и продължете да наблюдавате. Това ще ви даде възможност да изпитате блаженото чувство на спокойствието.

– Издай някой трик как да стане по-лесно? Трябва ли да посетиш гуру, за да се научиш да медитираш?

– Има и лесни начини. Единият от тях се нарича „Медитация с помощта на водещ”. При нея единственото нещо, което се изисква, е човек да намери спокойно място, да затвори очи и да слуша записа, който ще го доведе до желаното ментално състояние. Много често в началото и аз се възползвах от подобни записи, които и до ден днешен слушам от време на време. Съвсем скоро смятам да запиша и пусна такива на пазара, а в книгата съм включила примерен текст за по-предприемчивите, които биха искали да запишат и слушат собствения си глас.

Анета Стоянова

– Какво се промени при теб откакто медитираш?

Живея много по-осъзнато и получавам по-голямо удовлетворение от живота. Не позволявам на негативните емоции да ме управляват. Не, че не се ядосвам вече за нищо. Разбира се, че и на мен се случва, но ми минава много по-бързо, без гневът да остава следи в съзнанието ми. Фокусирам се повече върху положителните неща и получавам повече положителни емоции в живота си.

– Промени ли начина си на хранене? Ядеш ли месо?

– Промяната на начина на хранене е процес, който при мен тече вече 5-6 години, но за това по-голяма роля изигра активното ми спортуване. Тренирам 5 дни в седмицата и винаги, когато имам възможност, се занимавам с някаква физическа активност за забавление – през зимата карам ски, през лятото сърф, обичам да плувам, да бягам, да карам колело. Изразходвам много енергия и се нуждая от силна и хубава храна. Ям месо, въпреки че по природа ми е малко трудно с приемането на протеините, но се опитвам да давам необходимото на тялото си. Хубавото е, че обичам много всякакви плодове и зеленчуци и те изобилстват в менюто ми. Интересувам се от здравословните храни и не само вярвам, че ние сме това, което ядем, но и лично съм се убедила в това, наблюдавайки себе си.

– Повече за книгата и как хората могат да я придобият?

– Искрено се надявам да може да помогне на повече хора да започнат да се занимават с медитация. Предназначена е за всички, които не знаят откъде да започнат. Тя е изцяло практична, с точно обяснени стъпки за всяка техника. Включила съм и секция полезни съвети, които да помогнат в процеса на упражненията. Книгата засега има само електронно издание и ще може да се закупи съвсем скоро от моя уебсайт, който е на финалната права да бъде пуснат и обявен.

- реклама -