Ален Прост – момчето, което мечтаеше за перфектната кола

Ален Прост или Професора. Един от най-интелигентните състезатели в историята Формула 1.

Стартове: 199
Победи: 51
Подиуми: 106
Пол позиции: 33

Страстта към високите скорости го завладява, когато е 14-годишен. Тогава открива картинга по време излет със  семейството си.

Обикновеното момче с обикновената мечта – да си купи кола – жълто-черна и перфектна.

Първите месеци след като взима книжка Прост кара колата на родителите си – Renault R4. Събира пари и си купува първата кола – Opel Kadettt GT. „Това беше колата, за която мечтаех – жълто-черна и перфектна. Това обаче беше и първата и единствена кола, която ударих, но си я купих сам. Поддържах си я сам и това беше най-важното нещо за мен тогава“, разказва след години Прост.

На 20 години той привлича погледите на големите фигури във Формула 1 по време на тестове на френската писта „Пол Рикар“. Всички научават името му – след като записва рекорд за обиколка. Феноменалните си умения той показва пред погледите на специално жури. Негов председател е самият Кен Тирел – един от най-отдадените хора във Формула 1 и собственик на едноименния тим.

Ален Прост несъмнено е един от най-великите пилоти във Формула 1. С 4-те си титли той се нарежда четвърти в света след имена като Михаел Шумахер (7) и Хуан Мануел Фанджо (5).

Прост записва в професионалната си кариера 51 победи срещу икони като Аертон Сена, Найджъл Менсъл и Ники Лауда. Французинът се състезава за “Макларън”, “Рено”, “Ферари” и “Уилямс”и държи рекорда за най-много победи на Гран При. Носител е на Световната спортна титла на века в категория моторни спортове.

Професорът и Формула 1

През 1980 година дебютира във Формула 1 в Аржентина като пилот на „Макларън“. Само година по-късно се прехвърля в „Рено“. Пичината – многото инциденти, в които участва, за които обвинява екипа на „Макларън“.

За „Рено“ Ален Прост се състезава 3 години. Освободен е от тима само два дни след последното си състезание през 83г., на което финишира втори.

Той реши да се върне при „Макларън“ за 1984 като заедно със семейството си се премести да живее в Швейцария. Завръщането му е триумфално. С екипа на „Макларън“ печели три от 4-те си титли. През 1985г. Прост става първият френски пилот – световен шампион.

Две години се състезава за отбора на „Ферари“ (1990-1991). Завършва състезателната си кариера в тима на Уилямс. С тях печели и четвъртата си титла – през 1993г.

Ален Прост дава своя принос към развитието на моторните спортове.

Създава свой собствен тим – “Прост Гран При” през 1996 година. Опитът му да създаде чисто френски тим, с двигатели Пежо, гуми Мишелин и френски пилоти — Жан Алези и Оливие Панис се оказва неуспешен. Поради натрупани финансови задължения отбора фалира през 2001г.

Формула 1 не е достъпна за младите

„Днес шампионатът се следи най-вече от хора между 40 и 60 години. Не успяхме да привлечем масово по-млади зрители.“, заявява в интервю Професорът. „Тези фенове гледат най-вече към миналото, а не към бъдещето. Така че ако променяме нещо във Formula 1, трябва да го направим с мисъл най-вече как да привлечем младите. От друга страна, билетите и изобщо достъпът до тестовете и до състезанията стана прекалено скъп за млади хора. С две думи, трябва да преосмислим бизнес модела.“