Горанов

Владислав Горанов от ГЕРБ пред FN: На щанда с политически предложения има доста развалена стока

В навечерието на предсрочните избори Flashnews потърси основните политически сили, за да получи отговори на въпросите, които всеки от нас би искал да зададе на претендентите за властта.
Какво предлагат политиците по време на кампанията и след това – вижте отговорите на Владислав Горанов от ГЕРБ.

4866688
Владислав Горанов

Владислав Горанов е финансист. Работил последователно като директор на дирекция в земеделското министерство, главен експерт и началник на отдели в Министерство на финансите. Зам.-министър на финансите в първия кабинет на Бойко Борисов и министър на финансите в правителството „Борисов-2“. Депутат в 42-рото Народно събрание, което напуска по свое желание през февруари 2014 година. След това е назначен за изпълнителен директор на Общинска банка. В момента е водач на листите на ГЕРБ в 24 МИР в София и Силистра.



FN:Какво различно смятате да предложите на българските избиратели по време на предизборната кампания?

Ние нямаме намерение да изненадваме нашите избиратели. Едно от основните ни предимства е, че сме предвидими – и като партия и като поведение. В този смисъл новите акценти в програмата са свързани с разбирането, че качеството на образованието и качеството на човешкия капитал трябва да бъде изведено като приоритет, след огромните инвестиции, които реализирахме във физическа инфраструктура. Проблемът с образованието е дългосрочен и дори сме закъснели, но по-добре късно отколкото никога.

FN: Как смятате да се преборите с апатията и недоверието на избирателите?

Истината е, че може да сме поомръзнали на българските граждани, тъй като в последните години от 2009-та насам, по-често ГЕРБ е управлявал отколкото е бил в опозиция. Но в края на краищата, хората решават и ни сравняват с другите партии. И ако преценят че това, което сме правили досега и сме постигали като икономически растеж е задоволително или пък отговаря на техните представи за развитието на България, можем да продължим със същите усилия и в следващ наш мандат!

FN: Всички говорят за промяна. Как ГЕРБ смята да отговори на общественото настроение?

Ние говорим за надграждане, не за промяна. Защото надграждането е промяна към по-добро. Каква промяна виждаме в БСП? Нима Корнелия Нинова е промяната или това, че отсъства Михаил Миков е промяна? Промяната е на манталитет, на стил. БСП много пъти са подвеждали българските граждани. И когато всички сме си мислили, че тази партия, която е довела многократно България до катастрофа, ще остане за дълго в забвение от политическия спектър – тя отново надига глава. Но те са изкусни манипулатори и в този смисъл, няма да ме учуди ако този път получат значителна подкрепа с фалшивите тези за промяна и за нови лица. Проблемът е, че ние имаме и поговорка за това – за промяната на козината и нрава. Не им вярвам!

FN:В тази връзка как оценявате програмите на политическите ви опоненти?

Доста популизъм. На щанда с политическите предложения има доста развалена стока. Тепърва това ще е проблем за цяла стара Европа,  тепърва ще се види ефектът от отрезвяването. Лошото е, че при една подредена държава, каквато успяхме за последните две години и нещо да създадем, горе-долу същия период трябва, и за да се стигне до сериозен катаклизъм. В този смисъл това, което може да предложи БСП като управление много бързо ще лъсне и последствията от него за всички нас ще са видими чак след година, година и нещо. И тогава не искам да мисля, ако те съставят правителство, кой след това ще трябва да им оправя бакиите.

FN: Как ще успеете да прокарвате оснoвните политики на ГЕРБ при един „шарен“ парламент?

Един от най-главните ни приоритети е свързан с образованието и мисля, че той е припознат от голяма част от политическите партии. И в този смисъл, по него, вероятно ще можем да съберем мнозинство в парламента. Темата с правосъдието и справедливостта също се смята като общовалидна ценност за всички политици. Тъй, че тези два основни приоритета от нашата програма могат да намерят повече от подкрепата само на депутатите на ГЕРБ.

FN: Кои са партиите, чиито платформи се доближават най-близо до тази на ГЕРБ?

Трудно ми е да преценя. Нашата платформа е изключително реалистична и с риск да пострадаме от това, сме относително скучни в предложенията си. Те са фина надстройка на досегашните ни политики. Не мога да кажа до кои се доближаваме повече или по-малко, но мога да заявя, че естествените ни партньори са в център-дясно.

FN: Кога българите ще започнат да живеят по-добре?

Всеки ден живеят по-добре отпреди. Надявам се, при наше ново управление да живеят по-добре отколкото сега.

FN: Когато влезете в новия парламент кое ще е първото нещо, с което ще се заемете?

Първото нещо са законопроектите, свързани с реформата в правосъдието, които изготвихме във втората половина на нашия мандат, но те не успяха да видят бял свят в българския парламент. Измененията в НК, НПК, законопроекти, свързани с електронното управление – това са неща, които вече са подготвени. Така както в 43-тото Народно събрание внесохме законопроектите за службите, НСО, за разузнаването. Помните, те бяха изготвени в предходния парламент, но се материализираха в следващия мандат – по същата аналогия има много добри неща, които подготвихме, но те не можаха да бъдат завършени. Това ще са първите ни инициативи. Но е важно дали говорим като управляващи или като опозиция. Ако отново ръководим изпълнителната власт има много теми, които могат да продължат да бъдат развивани и надграждани.

FN: Как ще спрете изтичането на мозъци от държавата?

Като я направим едно по-добро място за живеене.

FN: Мястото на България между ЕС, САЩ и Русия. Какви трябва да са външнополитическите приоритети?

Имахме в периода на прехода две национални цели – да станем част от НАТО и ЕС. Ние нямаме нужда да водим този дебат. България като член на Евросъюза има естествено място в едно голямо, богато и солидарно семейство. Ние трябва да участваме активно във формирането на общите позиции на ЕС, защото смисълът на това да се съберем в един съюз е да можем да сме равнопоставени партньори на големите държави като Китай, Русия, САЩ и Индия. Затова, външната ни политика трябва да бъде свързана с формирането на политиките на ЕС и активно утвърждаване на съюза като силен икономически и политически съюз на свободни държави.

FN: Как ще се справите с надигащата се вълна от национализъм и ксенофобия?

Тази вълна е неприемлива и се насажда за употреба с нечистоплътни политически цели. Ние никога не можем да дадем пространство за нейното разпространяване и ще обясняваме на гражданите, че подобен тип поведение в съвременния свят, особено за за малка и отворена икономика като нашата е изключително неприемливо. Разбира се, покрай мигрантската вълна в цяла Европа, подобни гласове се надигат, но да нека да не забравяме, че България неведнъж е приемала бежанци. Ако си спомним например, белогвардейците са дошли от Царска Русия в България след Великата октомврийска социалистическа революция. Ние сме толерантен народ и вярвам, че ксенофобските нагласи няма да пробият и да станат обществена ценност.

FN: Ще се борите ли за промяна на избирателната система и въвеждането на мажоритарен вот?

Тази тема не можем да я подминем, защото много хора изразиха позицията си за въвеждането на мажоритарен елемент. Аз лично смятам, че чисто мажоритарните избори не са решение на проблема с качеството на правене на политика. Това не е панацеята за увеличаване на доверието в парламентаризма и представителната демокрация, но дебатът, в резултат на референдума трябва да бъде завършен в Народното събрание.

FN: БГ еврокомисар – личност и предпочитан ресор?

Трябва да бъде човек, който умее и познава начина на работа на европейските институции. И да не забравя от коя държава е излъчен, въпреки, че в ЕК е неприемливо комисарите да взимат страна и да „теглят чергата“ към държавата, от която идват. Който и ресор да ни дадат, имаме достатъчно потенциал да защитим нашите интереси в общото европейско семейство. До скоро имахме ресор бюджет, но това не означава, че парите за програмния период 2014-2020 са станали повече. Съюзът работи по ясно разписани правила и комисарите като изпълнителна власт на ЕС могат по-добре или по-лошо да реализират общите политики. Но, едва ли биха могли да фаворизират една или друга страна. И в този смисъл дебатът за ресора не е важен в случая.


Още за инициативата на FLASHNEWS и мненията на другите политически сили вижте тук

glasove-6

- реклама -