Технологичният сектор все още е доминиран от мъже и жените, работещи в сектора, достигат до „стъклен таван“. След него, в повечето случаи, жените не са допускани до най-високите нива в управлението.
Какво се в случва у нас? следваме ли ние световните тенденции? Тези въпроси събраха на форум представители на водещи технологични компании.
Международни проучвания
- Последните данни показват, че присъствието на жени в технологичния бизнес може да бъде решаващо за наличието на ръст или стагнация в компанията.
- Но има ръст на присъствието на жени в този бранш, полагат се усилия в насока реализацията на момичетата и майките.
- Над 80% от хората, работещи в ИТ индустрията и технологиите смятат, че това е сексистка индустрия.
Редица компании в България и по света дават добър пример.
Боряна Манолова, главен изпълнителен директор на Siemens България и председател на Съвета на жените в бизнеса в България:
„Когато се обединявахме, едва ли сме си представяли колко бързо ще се развием като обхват“.
Като примери Боряна Манолова посочи големите инициативи на Съвета – Лидерската академия за жени от бизнеса в България, Националната стажантска инициатива и Глобалния форум на жените лидери, организиран от Съвета на жените под патронажа на ЮНЕСКО през май 2016 г. с подкрепата на Ирина Бокова.
Боряна Манолова: „Необходими са добри примери и практики, които да насърчат младите момичета да изберат кариера в областта на технологиите“.
„Това, което ни пречи, всъщност представлява и нашата сила – природата е изградила нас жените така, че да даваме път, да сме любезни, да пазим социалния мир и да не правим войни там, където може да има любов“, коментира социологът Мирослава Радева. Тя е ръководител на института за социални изследвания и маркетинг МБМД.
Мирослава Радева: „Жените са променили самочувствието си и днес си поставят други житейски цели. Според мен успехът изобщо не е мъжки и женски. Така сме създадаени – да вървим ръка за ръка и да се възползваме от предимствата, които ни дава полът за дадена ситуация“
„Технологичната индустрия продължава да остава до голяма степен затворена зона за жените, заради множество стереотипи. Като се тръгне от твърдението, че „жените нямат математическо мислене“, което абсолютно не е вярно, и се продължи с ролята на родители и преподаватели, които казват „Боже мой, защо ще учиш математика, ти си момиче – изучавай маркетинг!“- Това коментира Румяна Парушева, директор “Комуникации и връзки с институциите” в Siemens България.
Над 80% от хората, работещи в ИТ индустрията и технологиите смятат, че това е сексистка индустрия. „Това е много жалко, защото според други изследвания жените могат да определят разликата между ръст и стагнация в една компания“, изтъкна тя.
Има и добри примери
Добри новини от бизнес средата на технологиите в чужбина и в България. „Ние, в „Мусала Софт“, даваме равен старт на жените и мъжете. Процесът ни на подбор, връзката ни с университетите, разглеждат кандидатите по абсолютно еднакъв начин независимо от пола. В последните години имаме ръст на участието от жени“. Похвали се Люба Илиева, директор “Бизнес направления качество и телекомуникации” в „Мусала Софт“ .