Кашкавалът скача двойно от мандрата до щанда, 80% скок в цената на млечните продукти. Млекопроизводителите се оплакват от изкупна цена под 1 лев за литър.
Това каза в студиото на на Bulgaria ON AIR председателят на Българския фермерски съюз Георги Стоянов. На този фон цените на тези стоки в магазините се увеличават без ясна обосновка защо, добави той. По думите му повечето фермери са получили предупреждение да търсят
други начини за реализация на продукцията си.
„Изглежда има внос от друго място, който е на много по-атрактивна цена“, каза Стоянов. Той даде пример с цената на кашкавала у нас.
„Кашкавалът излиза от мандрата на 16-17 лв, но на много малко места можем да видим вече цена под 30 лв. в магазинната мрежа“, обясни Стоянов и подчерта, че цените при производителите рално намаляват, а поскъпването се случва
по веригата между преработвателите и търговците.
80% скок в цената на млечните продукти. В търсене на виновник за високите цени на храните у нас, държавата впрегна всички свои контролни органи да дирят спекуланти. Масови проверки се извършват в търговските обекти в цялата страна. Например, в малките хранителни магазини в Добрич заявяват, че вината за поскъпването, не е у тях.
Но и търговци, и клиенти са убедени, че спекула има.
Според Николай Маринов, директор на единствената държавна млекопреработвателна компания в България, след производството и логистиката се стига до таксите на големите търговски вериги. Това заяви той в студиото на „Твоят ден“ по NOVA NEWS.
„Таксите на големите вериги включват отстъпки за тях, които ние като производител им даваме,
за да продават нашите продукти.
Има „Такса вход” в търговската верига – „Търговска отстъпка от цената”, такса „Логистика” на самата верига, такса „Маркетинг”, такса „Промоции”, такси „Каталози” – те се плащат от производителя, за да може да се продава в търговската верига”, каза Маринов.
„Продаваме им стока, примерно, за 1 лв., те си слагат всички тези такси с 15-20%. Отделно от това
те слагат и своя надценка, за да печелят.
Всички теза такси те ги оправдават като техни разходи. Има случаи, когато продаваме нашите продукти на загуба“, каза директорът на единствената държавна млекопреработвателна компания в България.
„Реално нередност няма, но друг е въпросът колко е морално”, обобщи той. „Вие виждате как в една и съща търговска верига
един и същи продукт в Германия е значително
по-евтин отколкото в България“, каза Маринов. „Сигурен съм, че в Германия има орган и държава, които следят за тези надценки“, допълни той.
От Сдружението за модерна търговия изпратиха съобщение, че нямат право да коментират търговски
отношения между отделни доставчици и търговци.
Проверка на репортера ни в Добрич установи, че Дияна Кателиева, собственик на хранителен магазан, която е в бизнеса с млечни продукти от 17 години, никога не е наблюдавала такова драстично увеличение на цените със сто процента. По думите й цените са започнали да се покачват рязко от миналата зима – постоянно с по 20 – 30%. „Постоянно идваха с по 1,2,3 лева разлика на кутия, на килограм”, каза Кателиева.
„Сиренето тук е на цени от 12 до 18 лева,
в зависимост от производителя”, обясни магазинерът.
„При сирената по БДС-стандарт, които са вакуумирани, цената достига до 17 – 18 лева на килограм. И кашкавалите започнаха м.г. от 12 лв., стигнаха до 22 – 24 лв. при нас, но сега в момента има тенденция за намаление на цените”, каза Невена Петрова, която е търговски работник.
В момента пада цената на кашкавала, но на млеката и сирената се вдига. На кашкавала с 2 лева са паднали цените. Най-масовите сирена са тези, с най-ниска цена, казва Петрова и побяснява, че сиренето идва на 10 лева
и с надценка от 20% се продава на 12,50 лв.
По думите на Дияна Кателиева малките магазини не са виновни за спекулата в България. Отговорност за спекулата трябва да се търси в големите търговски вериги. Колежката й подозира, че има и други фактори. Според Невена Петрова причината е по-скоро при борсите. „От производителя знам, че на ниска цена се купуват нещата, а после вече надценката си сигурно двойна, тройна, не знам”, обясни тя.
Хората намаляват потреблението,
отчита собственикът на малък хранителен магазин.
Самите клиенти признават, че трудно балансират между цена и качество. По думите на Стоян Монов е доста скъпо. „Все гледаме хубави стоки да вземаме. Бях взел кашкавал наскоро, той се разтопи – като олио, а пък хубавият е 25 – 26 лева., каза той. Хората смятат, че инфлацията не оправдава високите цени – „Горивото пада, цените пак се вдигат – може би спекулации, това е което на първо четене човек може да си помисли”, каза Стоян Монов.