70% от купувачите търсят имот извън града

70% от купувачите търсят имот извън града. Достъпът до града с автомобил обаче в рамките на 15 до 30 минути е ключово предимство.

Над 70 на сто от купувачите на ново строителство у нас се интересуват

от имоти в периферията на града,

в близост до природата. За 43 на сто от тях обаче решаваща за крайния избор е възможността за лесен достъп до централната градска част.

Това сочат данните от проучване на „Ню Естейтс“ (New Estates), компания, специализирана в сделките за жилищни имоти ново строителство, информира БТА. Проучването е направено сред потенциални купувачи, възнамеряващи да сключат сделка за имот ново строителство

в следващата една календарна година.

„Клиентите все по-често търсят комфорта на живота извън града, но не желаят да правят компромис с близостта и лесния достъп до административния му център. След пандемията и ефектите от нея, много купувачи на ново строителство се стремят оптимално да съчетаят природосъобразния лайфстайл с динамиката на ежедневието си.

Те най-често се интересуват от самостоятелна къща

с хубава гледка и лесен достъп до основна пътна артерия, така че да стигат до градския център за не повече от 30 минути“, казва Весела Илиева, управляващ партньор в New Estates.

За 46 на сто от участниците в проучването достъпът до града с автомобил в рамките на 15 до 30 минути е ключово предимство, а за други 13 на сто е важно наличието на метростанция с буферен паркинг. Това са хора, които предпочитат

да използват публичен транспорт вместо личния си

автомобил в натоварената централната градска част, посочват от компанията. Около 30 на сто от участвалите в проучването купувачи са по-склонни да изберат градската среда на живот, като за повечето от тях наличието на удобен транспорт и метростанция близо до дома е приоритет. По-голямата част от участвалите в проучването предпочитат живот

в самостоятелна къща – над половината от всички.

Останалите клиенти, възнамеряващи да закупят имот ново строителство, се ориентират към къща или апартамент в затворен комплекс. За 20 на сто от запитаните близостта на детска площадка е удобство от съществено значение, за други 22 на сто такова предимство представлява откритият или закрит фитнес. Зоната за почивка на открито е определяща за 25 на сто от клиентите,

а охраната и видеонаблюдението са важни

за 27 на сто от участниците в проучването. Клиентите, търсещи имот в по-висок ценови сегмент, посочват като удобства барбекюто и собствена оранжерия за био зеленчуци.

Малко над 60 на сто от запитаните купувачи посочват квадратура между 120 и 180 кв. м за бъдещия си дом. Други 26 на сто не държат на голямата площ и биха обитавали имот до 100 кв. м.

Общо 10 на сто от участниците в проучването

планират търсене на имот по-голям от 300 кв. м.

По отношение на интериорните решения, най-важният елемент за клиентите е хубавата гледка. Тя е определяща за 34 на сто от купувачите. Също толкова е делът на хората, които държат на френските прозорци в имота си. Високите тавани

в дома са приоритет за 21 на сто от участниците

в проучването, а наличието на собствен двор – за 19 на сто. Високотехнологичен „умен“ дом търсят 15 на сто от хората, а на соларни панели държат 18 на сто. Подовото отопление е задължителен елемент за 27 на сто от запитаните купувачи.

„Собственият двор вече не е предимство само на къщите.

Много от новите проекти в София вече са изградени така, че партерните апартаменти да имат свое зелено пространство и да носят усещане за къща. Френските прозорци и високите тавани са устойчиво предимство на новите

комфортни домове, тъй като носят незаменим уют.

Прави впечатление, че технологиите в дома стават все по-важни и търсени от новите купувачи“, казва Весела Илиева.

При купувачите в затворени комплекси, близостта до парк е важна за повече от половината, се посочва още в проучването. Екстри като басейн, барбекю зона и други точки за релакс са водещи за 38 на сто от участниците, а 10 на сто заявяват,

че не желаят пространства за общо ползване.

По отношение на инфраструктурните предимства, след бързата връзка с основна пътна артерия, която е ключова за 64 на сто от купувачите, се нарежда близостта на екопътека или природен парк. Тя е важна за 19 на сто от запитаните. Удобните хранителни вериги са водещи за 10 на сто от хората, а учебно заведение наблизо е основно предимство

за 7 на сто от участниците в проучването.

Богатото озеленяване е най-важната външна услуга, която биха желали да получат новите собственици на имоти. Безопасността, включваща видеонаблюдение, постоянна жива охрана, контрол на достъпа, е водеща за 13 на сто от клиентите. За също толкова голям дял от съществено значение са добрите комунални услуги като снегопочистване и сметоизвозване

Според Весела Илиева 2022 г. е била успешна и активна за пазара на ново строителство, като това отчасти се е дължало

на инерцията от изключително силната 2021 г.

„Изминалите 12 месеца бяха белязани от немалко трансформации, затова е важно да постъпим разумно и да помислим за спестяванията си през идната 2023 г. Очакванията за спад на цените през миналата година не се оправдаха, тъй като търсенето на нови, качествени проекти изпреварваше предлагането. В същото време банковото финансиране остана на исторически ниски нива. Това направи новото строителство през 2022 година достъпно и желано както за лични нужди, така и за инвестиция“, казва Илиева.

Очакванията на New Estates за 2023 г. са свързани

с по-голяма предвидимост на пазара.

Според експертите, предлагането ще се уравновеси и цените ще се стабилизират, но без да се понижават. Сериозен ще бъде интересът към нови, качествени проекти, като инвестицията в по-висок клас активи традиционно ще остане сигурна и предпочитана от клиентите.“Все още не можем да кажем доколко повишението на лихвите ще се отрази на пазара.

Ако ръстът е плавен, то това ще даде сигурност

на клиентите и ще ги накара да бъдат по-смели в решенията си. Ключово е инвеститорите да предложат добри схеми на плащане и да формират крайни цени, които са пазарни. Това ще премахне риска от прекомерно предлагане и ще гарантира сигурен пазар през 2023 г.“, посочва Весела Илиева.

- реклама -
error: Съдържанието е защитено