40% от учениците нямат абсолютно никакви знания по математика
Около 40 процента от учениците, завършващи седми клас в България, нямат абсолютно никакви знания по математика. Това тревожно заключение идва от анализ на резултатите от националното външно оценяване (НВО) за 2024 година, съобщи за „Труд“ докторът по математика Тодор Тодоров,
един от активистите в Гражданска група „Математика за всички деца“.
Внимателният анализ на матурите разкрива смущаваща тенденция – близо 40% от седмокласниците решават изпита като тото, просто налучквайки един от четирите възможни отговора. Това обяснява
защо около 30 хиляди деца имат под 40 точки на изпита.
„Ако адаптираме международния стандарт за минимум 60 точки за тройка, то 42 хиляди от 57 хиляди явили се ученици през 2024 година ще имат двойки. Това са 74% от децата и обяснява защо Министерството на образованието и науката пише тройка за 30 точки,“ коментира Тодоров.
Драстичен спад в знанията между 4-ти и 7-ми клас
Особено притеснителен е резкият спад в математическите познания между четвърти и седми клас. В София, която оглавява националната класация по математика в 4-ти клас през 2024 година, 42% от училищата имат среден резултат на своите ученици над 80 точки (от 100 възможни),
а 33% имат среден резултат между 70 и 80 точки.
Когато същите ученици стигнат до 7-ми клас, картината е коренно различна. На националното външно оценяване по математика в седми клас в София едва 1% от училищата имат среден резултат над 80 точки – това са само двете математически гимназии,
а само 7% от училищата отбелязват среден резултат между 70 и 80 точки.
Регионалните различия са още по-драматични – в област Видин например 85% от седмокласниците имат резултат под 50 точки на теста.
Милиони левове за частни уроци
Решението, което много родители намират, е инвестицията в частни уроци. Според педагози, масова практика е учители да напускат работа в училищата и да преминават в частния сектор – към школи или като частни преподаватели.
За допълнителна подготовка по математика цените варират значително
– от 25-30 лева на астрономически час в школа до 60-70 лева за индивидуални уроци при търсени учители с реноме. В някои градове като Велико Търново родителите споделят, че месечно
отделят над 300 лева за частни уроци, тъй като един час при частен учител вече струва 70-80 лева.
Оценките на експертите показват, че около 30% от учениците посещават частни уроци между две и три години преди кандидатстването след 7-ми клас, което означава, че на този пазар се въртят между 30 милиона и 50 милиона лева годишно.
Недостиг на квалифицирани преподаватели
Проблемът се задълбочава и от сериозния недостиг на квалифицирани преподаватели. В Регионалното управление на образованието във Варна началникът д-р Ирена Радева споделя, че в региона вече има дефицит на преподаватели по математика и природни науки.
„Масово младежите избират да учат начална и предучилищна педагогика.
Избират по-лесното и после трудно си намират работа, защото там за едно място кандидатстват по около 70 души“, обяснява Радева.
Подобна е ситуацията и във Великотърновска област,
където има остра нужда от учители по математика, често с изискване за допълнителна квалификация по физика и астрономия. Учители от Велико Търново предупреждават: „Тенденцията не е добра. През следващите години проблемът с наличните преподавателски кадри по „старите“ учебни предмети като български език и литература,
математика, история, биология, химия и физика, ще става все по-сериозен.“
В Бургас също потвърждават трудностите при намирането на преподаватели по математика и природни науки. От Регионалния инспекторат по образование в града смятат, че отговорността за добър учителски състав в голяма степен е на директорите на училищата, които трябва да „изграждат“ кадрите си и да ги доквалифицират.
Концентрацията на учениците – само 15 минути
Учители по математика от Шумен споделят, че вниманието на учениците в часовете по математика се задържа много трудно, като концентрацията им се свежда до около 15 минути. Често при забележка, че учениците не внимават, следва опониращ въпрос:
„Това кога ще ми се наложи да го ползвам?“
Въпреки това, през миналата година седмокласниците от област Шумен са показали по-добро представяне на националното външно оценяване в сравнение с предходните години, изкачвайки се на 19-то място в страната от 25-то през 2023 година.
Някои експерти обаче смятат, че тези по-високи резултати се дължат на по-лесен изпит.
В Благоевград ситуацията е още по-тревожна – учители споделят, че в четвърти клас масово влизат ученици без да знаят таблицата за умножение, което води до лавинообразно натрупване на пропуски. Родителите, които искат децата им да не изостават, масово ползват частни уроци, като цените варират от 35-50 лева на час при учители,
които преподават в домовете си, до около 70 лева в частните школи.
На фона на тези проблеми, Българските четвъртокласници все пак заемат 9-то място в Европа по математика в международното изследване TIMSS 2023. Страната ни обаче не участва в изследването с осмокласници, а потенциална причина е именно качеството на знанията им.