МРРБ, приоритети, пътища, тунели, вода
сн. БГНЕС

4-годишна програма за пътни ремонти и пълен одит на републиканската пътна мрежа: Приоритетите на МРРБ

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов представи приоритетите на МРРБ за своя мандат. На пресконференция в министерството той обяви, че дава началото на четиригодишна програма за превантивни и основни ремонти по пътищата у нас.

„2918 км пътища и съоръжения са планирани за ремонт през 2022 г. Към тях има и 163 км магистрали. Това са над 3000 км пътища. Общо 2,8 млрд лв. е сумата за оправяне на пътната мрежа в България“, обобщи министър Караджов.

Изготвя се и списък с пътищата за ремонт през годината, който ще бъде качен на сайта на МРРБ след седмица, за да всеки гражданин ще може да види дали неговият път е планиран за ремонт, съобщи Караджов.

Започва и проверка на всички договори за текущи ремонти и поддръжка на пътищата. Тепърва всичко ще се случва чрез възлагане на обществени поръчки, обещаха от МРРБ.

Ще бъде направен пълен одит на първокласните пътища, които поемат основния трафик в страната. Той вече е възложен от зам.-министъра Явор Пенчев, обяви Караджов.

„Всички започнати магистрали страдат от липса на окончателни проекти и не са направени отчуждаванията. Започваме интензивно да работим с АПИ за попълването на тези досиета и за узаконяването на всички отсечки от автомагистралите, по които се работи. Това включва и пътя Ботевград-Видин. След това ние ще имаме законни строежи – с разрешения за строеж, със завършили отчуждителни процедури, с влезли в сила процедури за съответствие с околната среда“, коментира Караджов.

Започва интензивна работа и по тунелите у нас – първо „Петрохан“, „Шипка“ и тунела под Стара планина по протежението на АМ „Черно море“.

„Бях много изненадан, но заварих готов проект и доста напреднала процедура по изграждане на тунела под Шипка с по една лента за движение в посока“, коментира министърът.

Според него интензивността на движението в този регион е много голяма и предполага доста поголеми габарити, например поне по две ленти за движение в посока. Проектът има над 120- годишна история и на практика е единственото място освен тунелите по „Хемус“, на което се пресича Стара планина.

„Проектът на всичкото отгоре е и в напреднала фаза – миналата година бе проведена обществена поръчка, спечелена от „Хидрострой“, и нещата бяха докарани до подписване на договор. Но процедурата бе стопирана от служебното правителство и бившият председател на АПИ Апостол Минчев, който предлагаше сключване на договор, бе уволнен макар и с други мотиви. По-късно изборът на изпълнител бе обжалван от класираната на второ място фирма „Трейс Груп Холд“ в КЗК, антимонополистите отхвърли жалбата, но казусът бе пренесен във ВАС и е там от около 3 месеца“, обяви Караджов.

Друг приоритет на МРРБ ще бъдат ремонти в населените места, където има замърсяване на питейната вода с опасни вещества. 

Приоритет е и намаляването на загубите на вода във водопреносната мрежа.

„Средноевропейският дял на загуба на вода е 35%. Ние много трудно ще достигнем до този процент. Не искам да предлагам утопични решения за нива под тези, затова стремежът ни е да вървим към дял 35%, но това ще дойде бавно“, поясни Караджов.

През март се обявява за общ обсъждане нов закон за ВиК услугите.

- реклама -