Кунева, МОН

Пет официални ваканции за учениците, въвежда се матура в 10 клас

Организация на училищния процес

Часовете в училище да започват не по-рано от 8.00 часа с изключение на училищата, в които се учи на две смени. В училища на двусменен режим сутрешните занятия ще започват не по-рано от 7.30 часа, а втората смяна приключва до 19.00 часа. Междучасията трябва да се не по-малко от 10 и не повече от 30 минути. По изключение може да се дават до 2 почивки от по 5 минути при учене на две смени.

Това регламентира стандартът за организация на дейностите в училище. В целодневна форма на обучение в началния и прогимназиалния етап се допуска и разместване на броя на часовете. В дни, когато програмата е по-трудна, часовете за самоподготовка може да се увеличат до 4, а в дните преди ваканцията часовете за отдих и занимания по интереси да са повече.

Дава се възможност за интензивно изучаване на български език, ако пропуските на учениците са по-големи. Ваканциите са есенна, коледна, междусрочна, пролетна и лятна. Директорите могат да дават до 3 дни на децата при необходимост – грипна епидемия, природни бедствия или авария в училището.

Оценяване на резултатите от обучението

Държавният образователен стандарт за оценяване на резултатите от обучението на учениците цели повишаване качеството на образование чрез измерване на знанията и уменията им.

Въвежда се национално външно оценяване в X клас, отпадат количествените оценки за II и III клас. Учениците от I до IV клас няма да повтарят годината. При държавните зрелостни изпити се увеличава броят на предметите за втора матура.

Включени са още музика, изобразително изкуство, предприемачество, информационни технологии и информатика. Изпитите след IV, VII и X клас ще се измерват в точки.

Критерии за учителите

Учителският стаж спира да е единственият критерий за кариерно развитие на педагогическите специалисти. То вече ще зависи и от получените квалификационни кредити, придобитата професионално-квалификационна степен и резултатите от атестирането. Това е записано в стандарта за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.

На практика това означава, че ако досега кариерното развитие е можело да се осъществява само на периоди от 10 години натрупан стаж, то сега инициативността на учителите, желанието им да се квалифицират и усилията, които хвърлят в училище, могат да им помогнат да израснат и в рамките на четири години.

Държавните образователни стандарти са съгласувани със социалните партньори, регионалните управления по образованието, представители на неправителствения сектор и други организации. Получените от тях коментари са отразени в стандартите.

- реклама -