заплати, депутати, министри, предложение, ГЕРБ, НФСБ
Снимка: БГНЕС

„24 часа“: Може ли кандидат за министър да се смени в 12 без 5?

Депутатите може да гласуват кандидат за министър, внесен дори в същия ден, обясняват конституционалисти.

Няма пречка в конституцията за рокади до сряда. А последният, трети мандат, не може да се протака

Може ли име от проекта за състав на Министерски съвет, което е било обявено от номинирания за министър председател при връщането на  мандата при президента, да бъде сменено в 12 без 5? И друг кандидат да бъде гласуван направо в пленарната зала, без преди това да е фигурирал в папката, занесена на „Дондуков“ 2?

Това ще е прецедент в новата ни политическа история, но няма никаква конституционни пречки за рокади в последния момент, коментираха експерти по право пред „24 часа“.

Поводът – направената заявка от шефката на парламента Ива Митева, че смени са възможни по принцип, както и острите критики от страна на т.нар. партии на протеста срещу част от имената, предложени за кабинета на „Има такъв народ“ начело с Пламен Николов.

За смяна на кандидати заговори още в петък зам.-председателката на Народното събрание Татяна Дончева. А колегата й депутат от групата на ИБГНИ Николай Хаджигенов днес обяви в интервю за общественото радио, че кандидатът за правосъден министър е „потресаващ“, а от този за МВР „направо бягаме“.

Зелените депутати от състава на парламентарната група на „Демократина България“ вече обявиха, че няма да подкрепят този кабинет. Утре ДБ ще вземе официално решение, такова предстои да обяви и БСП.

Червеният депутат Стоян Мирчев обаче обясни също в неделя, че подкрепата на социалистите зависи и от това дали останалите две формации – ДБ и ИБГНИ, ще дадат своята, защото в крайна сметка излъчването на правителството е парламентарна математика и ако се види, че нямат сили за промяната, тя просто няма как да се състои.

Смяната на министър в последния момент е възможна и според Конституционния съд, който още през 1992 г. се е произнесъл по темата.

Проучвателният мандат е приключил успешно по смисъла на чл. 99, ал. 4 от Конституцията, когато кандидатът, на когото е възложен, отговарящ на изискванията за избираемост, представи пред президента състав на Министерския съвет. Това не изключва промени в предложения състав преди гласуването от Народното събрание, гласи една част от решение номер 30 на КС от 1992 г.

Решението е рамково и идва след искане на 51 народни представители за цялостно тълкуване на текстовете на Конституцията за съставяне на правителство.

Независимо дали са предизвикани от практически или политически съображения, допустимо е такива промени да бъдат направени и те не съставляват нарушение на установения в Конституцията ред за съставяне на правителство, се казва още в решението на Конституционния съд.

В същото си решение КС тълкува и неясноти в ал. 3 на чл. 99 от Конституцията, където се разглежда връчването и изпълнението на мандат за правителство на трета парламентарна група, ако първите две се провалят.

Значимостта на разглеждания момент, който настъпва след два неуспешни опита за образуване на правителство, произтича от още едно конституционно изискване. И то се намира в разпоредбата на ал. 3 на чл. 99 и се състои в предвиждането на 7-дневен срок, в който президентът е длъжен да възложи на някоя от следващите парламентарни групи да посочи кандидат за министър-председател. За разлика от първите два тура, в които президентът не е обвързан със срок, в който трябва да възложи проучвателния мандат, по-нататък се предвижда ускоряване на процедурата, тъй като периодът, в който не може да бъде съставено ново правителство (и действа служебно правителство или правителство, което е подало оставка), може да се окаже прекомерно дълъг, казва в решението си КС.

Друга особеност на процедурата в тази й част се състои в обстоятелството, че президентът извършва възлагане най-напред на някоя от следващите парламентарни групи, т.е. на парламентарна група като такава, а не на посочен кандидат, и едва след това проучвателният мандат се възлага на посочен кандидат за министър-председател. Различието може да обяснено с това, че е необходимо да се даде възможност на някоя от следващите парламентарни групи също да проведе политически консултации, за да се потърси и намери начин за образуване на стабилна коалиция. Освен това ал. 3 на чл. 99 от Конституцията дава отговор на още един въпрос: дали кандидатът за министър-председател е длъжен да предложи състав на правителството. Съгласно изричното разпореждане на Конституцията в 7-дневен срок кандидатът за министър-председател е длъжен да предложи на президента състав на Министерския съвет, продължава решението.

Така още през 1992 г. КС дава тълкуване и на появилата се в последните дни хипотеза, че е възможно безкрайно протакане на изпълнението на третия мандат с цел да се влезе в последните три месеца от края на мандата на Румен Радев като държавен глава, когато той няма право да разпусне Народното събрание.

Източник: 24 часа

- реклама -