2023 идва с по-висока минимална заплата, но и с нови цени за транспорт (Всички промени)

С промени в Закона за социално подпомагане

през декември социалните помощи бяха обвързани с официалната линия на бедност.

Досега техният размер се определяше на база на гарантирания минимален доход. От Министерството на труда и социалната политика (МТСП) изчисляват, че подкрепа за 670 000 хора с трайни увреждания ще бъде увеличена.

От ведомството уведомяват, че месечната финансова подкрепа се изплаща от Агенцията за социално подпомагане съгласно Закона за хората с увреждания.

Новият по-висок размер на помощите за месец януари

2023 г. ще бъде изплатен през февруари.

През януари хората ще получат месечна финансова подкрепа за декември 2022 г., която ще е в досегашния си размер.

Влизат в сила нови цени на винетките и тол таксите у нас. Кой има право на безплатна е-винетка. От днес влизат в сила нови цени на винетките и тол таксите у нас. Промяната е приета с Постановление №142 от 24 юни 2022 г. за изменение на Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа.

В края на март миналата година министърът

на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов в кабинета на Кирил Петков предложи минимум 10 процента намаление на цената на всички видове електронни винетки за пътни превозни средства с обща техническа допустима максимална маса до или равна на 3,5 тона, предаде БТА.

Годишната винетка вече струва 87 лева, тримесечната винетка ще е 48 лева, месечната – 27 лева, седмичната – 13 лева, а уикенд винетката – 9 лева.

Електронни винетки, купени през декември 2022 г., дори да са с период на активация след 00:00 часа на 01.01.2023 г., се калкулират на цените, важащи до края на настоящата година. Те са както следва: годишна винетка – 97 лв., тримесечна – 54 лв., месечна – 30 лв., седмична – 15 лв., уикенд винетка – 10 лв.

Националното тол управление апелира

потребителите да използват за закупуване на е-винетка сайта www.bgtoll.bg или мобилното приложение.

Електронни винетки могат да бъдат купени и през останалите канали за продажба на АПИ – на гише срещу плащане в брой или чрез терминал за самотаксуване – с карта. Гишета има на основните гранични контролно-пропускателни пунктове, както и в 27-те областни пътни управления в страната.

Електронни винетки се продават и в

партньорската мрежа на Агенция „Пътна инфраструктура“.

При купуването на е-винетка е необходимо потребителите внимателно да преглеждат и проверяват въведената

от тях или от съответния служител информация преди финално да потвърдят плащането на пътната такса. Отговорността за попълване на коректна информация за номера на превозното средство, категорията му и

периода на валидност на винетката

е на собственика или ползвателя му. В случай на неправилно декларирани данни се счита, че не е заплатена дължимата винетна такса за съответния автомобил.

Символите от регистрационния номер може да бъдат изписани и на кирилица, и на латиница,

но трябва да съответстват на символите в самия регистрационен номер. При изписването на номера се въвеждат само букви и цифри. Символите 0 (нула) и О (буква О) не са взаимозаменяеми. За цифра от номера трябва да се изпише 0 (нула), а за буква – „О“. Ако регистрационният номер съдържа тире,

точка или интервал, те не се въвеждат.

Право на безплатна е-винетка имат хора с 50 на сто и над 50 на сто намалена работоспособност,

както и семействата, които отглеждат деца с трайни увреждания до 18-годишна възраст или до завършване на средно образование, но не по-големи от 20-годишна възраст. Съгласно Закона за пътищата правото е за един автомобил с мощност до 160 к.с. и обем на двигателя до 2000 куб. см.

Около 800 млн. лв. са очакваните приходи

от пътни такси, които държавата ще събере през 2023 г.

Прогнозите са 550 млн. лв. от постъпленията да са от тол такси, които превозните пътни средства над 3,5 тона заплащат за изминато разстояние. Останалата сума – около 250 млн. лв., се очаква да се генерира от продажбата на винетки за леки автомобили, които от 1 януари вече са с 10 на сто по-евтини. Това обяви през втората половина на октомври миналата година директорът на Националното тол управление Георги Темелков.

Той изрази надежда, че през следващите години

приходите от пътни такси ще достигнат почти 1 милиард лева на година, каквито бяха и заявките при създаването на системата, като две трети от средствата ще са от тежкотоварния и транзитен трафик. Данните от тол системата към втората половина на октомври сочеха, че на ден през България преминават около 16 000 превозни средства между 3,5 и 12 тона и над 36 000 превозни средства над 12 тона.

100 процента от територията на страната е покрита

с контролни точки на тол системата, която освен от АПИ може да се ползва

и от други институции за подобряване на пътната безопасност и контрола. „Работим в близките години системата да може да се ползва за контрол за наличие на валидна застраховка „Гражданска отговорност“ и годишен технически преглед. Така ще отпаднат изцяло стикерите от предните стъкла и ще намалеят фалшивите прегледи и застраховки.

Системата може да се ползва и от МВР за контрол

на средната скорост, с което да допринесе много за намаляване на войната по пътищата и пътния травматизъм“, посочи тогава Темелков. Той допълни, че се очаква да бъдат сертифицирани и вградените на 100 локации в асфалта сензорни кантари, с които да се следи за претоварени камиони. Те дават точност до 98 на сто на теглото, както и информация за посоката на движение на превозното средство. Системата позволява и извършване на контрол от структурите на Агенция „Митници“, „Гранична полиция“ и др.

На последното за миналата година заседание

служебното правителство прие постановление за изменение на тарифата за таксите,

които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, приета през 2019 г. С промените се отлага планираното последващо увеличение на тол таксите с около 50 процента от 1 януари 2023 година и се предлага те да бъдат повишени на по-късен етап – от 1 юли 2023 година. Целта на отлагането на влизане в сила на увеличенията

на таксите за изминато разстояние е да се помогне

за облекчаване на част от тежестта върху бизнеса в условията на висока инфлация, както и да се даде на компаниите повече време да се приспособят към нарастващите разходи. Това би могло да помогне за подкрепа на цялостната икономика и насърчаване на стабилността по време на трудната икономическа ситуация, уточняват от правителствената информационна служба.

Идеята на тол системата е с приходите от нея

да се влагат средства в изграждане на пътната мрежа.

Анализ на Световната банка сочи, че за да бъдат подобрени всяка година поне 10 на сто от републиканската пътна мрежа, е нужен бюджет от 1,5 млрд. лв. – за рехабилитация, поддръжка и почистване през зимата.

Междувременно влизат в сила новите карти

за градски транспорт в София. Електронните билети за време се въвеждат от днес в столичния градски транспорт.

Електронните билети за време се въвеждат от днес в столичния градски транспорт. Това са електронните билети за време „30+“ и „60+“, съобщават на сайта си от Центъра за градска мобилност (ЦГМ), предаде БТА.

Електронните билети задължително трябва

да се валидират при качване в превозното средство, като последната валидация се прави преди изтичането на 30-ата или 60-ата минута, в противен случай пътникът подлежи на глоба. Цената на „30+“ е 1,60 лв. и се предоставя възможност за прекачване на повече от едно превозно средство, а за „60+“ е 2,20 лева. Билетите, които водачите продават на цена от два лева, важат само за конкретното превозно средство и не дават право на прекачвания.

От 1 януари 2023 г. ще се предлага нов вид

превозен документ – 24-часова карта. Тя позволява неограничен брой пътувания с всички видове транспорт (без зелен транспорт при поискване) в рамките на 24 часа. Тя е за всеки, който има неотложни ангажименти в натоварените райони на града, дошъл е за кратко, или традиционно използва алтернативен транспорт. Срокът на картата за 24 часа започва да тече от момента на покупката. Може да се купи и за бъдеща дата, като тогава срокът ѝ започва да тече от 00:00 ч. на избраната дата и важи до 23:59 ч. на същата. Цената е шест лева и се зарежда

в Sofia City Card или в картата Ultralight.

От днес се въвежда и 72-часовата карта, която позволява неограничен брой пътувания с всички видове транспорт (без зелен транспорт при поискване), в рамките на споменатите часове. Срокът на картата започва да тече от момента на покупката и цената ѝ е 15 лева. Тя може да бъде закупена и за бъдещ период, като тогава 72-ата часа започват да текат от 00:00 ч.

Седмична карта с два безплатни дни,

при плащане с банкова карта във всеки всеки работен ден, се въвежда от 1 януари.

При пътувания на ден, равни на дневна карта от четири лева, се предоставя възможност за безплатно пътуване през уикенда в цялата градска мрежа. Необходимо е плащане с банкова карта от понеделник до петък всеки ден, без изключение, и пътуванията да са с повече от два билета „30+“. Тогава, в края на всеки ден от банковата карта се изтеглят само четири лева, а през уикенда пътникът може да валидира банковата си карта в превозните

средства и да пътува безплатно в цялата мрежа.

Хартиените превозни документи за градския транспорт в София се спират от продажба от 1 януари.

Става дума за картата за еднократно пътуване от 1,60 лв., картата с талони за 10 пътувания от 12 лв. и хартиената еднодневна карта за всички линии от четири лв. Тези документи ще важат до 1 март 2023 г., а след тази дата неизползваните ценни образци няма да подлежат на замяна, както и за тях няма да се възстановяват суми.

Остава възможността в метрото да се използва

хартиеният билет от 1,60 лв., който, както и досега, ще дава право само на едно пътуване.

От 1 януари 2023 г. отпадат и някои от предлаганите досега абонаменти:
• Тридневна карта за всички линии;
• Месечна за една линия наземен транспорт;
• Месечна – за метро;
• Месечна – метро „плюс“ – за метро и една линия наземен транспорт;
• Тримесечна – за всички линии;
• Шестмесечна – за всички линии;

Заредените абонаменти могат да се ползват до крайния срок, за който са издадени, но не по-късно от 31 декември 2023 година, посочват от ЦГМ.

Промяна има и в превозните документи за метрото

– от 1 януари 2023 г. се спират от продажба електронните карти,

заредени за 10 еднократни пътувания с метро на цена 12 лева. Пътниците, които са заредили своите карти преди тази дата, ще могат да използват закупените билети до 31 март 2023 година.

През юли тази година Столичният общински съвет утвърди промени в Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община, с които се въвеждат електронни превозни документи.

Пълен списък на цените и на превозните документи може да видите тук.

- реклама -
error: Съдържанието е защитено