Цените на имотите у нас са се повишили
с 13% на годишна база през първото тримесечие на тази година, показват данни на Пощенска банка, изнесени на форум по темата.
Така цената на квадратния метър надхвърля 1000 евро
не само в София, но и в другите три големи града – Пловдив, Бургас и Варна. В София тя достига 1780 евро, в Пловдив – средно 1180 евро, а във Варна и Бургас средната цена на квадрат е съответно 1176 евро и 1100 евро.
80% от сделките с имоти в страната са съсредоточени
в петте най-големи града, сочат още данните на банката.
Заради затварянето на хората в домовете им по време на пандемията се търсят все по-големи имоти. Както и партерни, с двор и тераса, както и къщи в селата и близките населени места до големите градове.
Експертите съветват кредитополучателите да не заделят
повече от 35% от месечните си доходи за обслужване на всичките си задължения и да имат спестявания, които да са достатъчни да покрият комуналните им разходи за шест до дванадесет месеца.
Според Даниела Иванова, началник отдел “Ключови партньорства” в Пощенска банка,
на този етап не може да се говори за балон
при недвижимите имоти. “Виждаме добри клиенти, с добри имоти, хора, които искат да живеят качествено и вярвам, че това ще продължи“, допълни тя.
Банката отчита през последната година ръст от над 20
на сто в жилищното кредитиране в София и в големите градове.
“Средният размер на кредитите в София е с над 20 процента по-голям от този в страната, но в последната година и в останалите големи градове вече се продават имоти на цени, които са равни на софийските“, обясни Иванова.
По думите й имотите, които купуват клиентите,
са все по-хубави, в основната си част са монолитни и са големи, като за последната година със 17% се е увеличила
площта на средния имот, който клиентите купуват.
“Купувачи са хора със сериозни доходи и образование, като над 76 на сто от клиентите на банката са с висше образование и доходи над средните за страната. 80 на сто от получателите на кредити са семейства
с желание за първо жилище или подобряващи комфорта
на настоящото си, а над 60 на сто от клиентите на банката са млади хора – до 40 години“, посочи в още Даниела Иванова.