зеленчуци

10 храни в менюто ни, за да сме здрави през есента и зимата

За да бъдем здрави през есента и зимата, трябва да помогнем на организма си да засили имунита ни. Не е нужно да тичате до личния лекар, за да се имунизирате. Противогрипните ваксини са за определени щамове и нямат универсално дейстие, твърдят специалистите. Не е нужно да тичате и до аптеката, освен ако не искате да купите чай.

Защото природната аптека е тук. 

Ето кои са здравословните растителни храни, за да се чувствате здрави.

1. Чесън

чесън

Не е изненада, че чесънът е сред топ храните за подсилване на имунитета и първи в нашата класация.  Благодарение на уникалното съединение алицин, което се бори успешно с вирусни, бактериални и гъбични инфекции, вие можете да поддържате имунитета си в готовност за справяне с вируси. Ако имате проблеми със стомаха и получавате киселини можете да си закупите чесън на прах в капсули като хранителна добавка без рецепта. Освен повишаване на имунитета и справяне с досадните есенно-зимни вируси, чесънът помага за понижаване на кръвното налягане и нивата на лошия холестерол, бори се дори и с раковите клетки.

2. Лук

лук

Лукът се използва широко в народната медицина и дори хомеопатията. Той съдържа голямо количество различни минерални соли, витамини, ефирни масла, притежаващи бактерицидни свойства. В лука също се съдържат витамин С (в листата – 35 мг), витамин В1 – до 60 мг, В2, В6, Е, РР1, калий, фосфор, калций, желязо и лимонена киселина. Етеричните масла му придават пикантен вкус и своеобразна миризма. Сок от лук в носа при хрема – болезнено, но ефективно. Заради летливите си вещества с бактерицидно действие се счита за ефикасно поставяне на лук в спалнята на болния.

3. Джинджифил

джинджифил

Ще го намерите на малки корени в супермаркетите, а можете дори да го отглеждате в саксия вкъщи. Успокоява болките в гърлото, изчиства слузта от белите дроове като насърчава отделянето на секрет с продуктивна кашлица. Помага за отварянето на синусите и освобождава секрета от запушения нос. Чаят от пресни корени на джинджифил също е доказал ефективността си в борбата с вирусите и подсилването на имунната система. Може би заради острия и пикантен вкус не е толкова популярен все още, но можете да го комбинирате с мед и лимон – доказано ефективна рецепта за подсилване на имунитета.

4. Цитруси

Тук ще обединим най-популярните и достъпните плодове в една група: лимони, портокали, мандарини, грейпфрут, киви.

лимон

Лимони

Те са богати на витамин С. Ефективни в лечението и превенцията на инфекции. Лекарите често предписват витамин С на пациентите с настинка или грип – за да подсилят имунната им система и да помогнат на организма да се справи с инфекцията. Изследванията показват, че натуралният витамин С в лимоните е много по-ефективен от синтетичния. Освен че се борят с инфекциите и понижават високата температура, лимоните облекчават и симптомите на ангина и възпалено гърло като прочистват дихателните пътища. Не е изненадващо, че те са често срещана съставка в таблетките за кашлица и лекарствата за възпалено гърло. Вдишвайте парите от врящи лимонови кори и прочистете носа си.

Портокали

Благодарение на ценните си свойства, портокалът си е спечелил славата на мощен енергиен източник. В сезона на грипните вируси, цитрусовият плод може да бъде използван като полезно средство при предпазването от настинки. Какво го прави толкова полезен? Оранжевият плод притежава ценни минерални вещества и хранителни съставки, има богато съдържание на витамини, най-вече на витамин С и антиоксиданти. Това го прави изключително ефективен „помощник“ на имунната система.

цитруси

Грейпфрутът оправдава напълно ботаническото си име Citrus paradise – „райският цитрус”. Той е райският плод за вталяване на фигурата, повишаване на имунитета и мощен антиоксидант, който унищожава свободните радикали, главните виновници за стареенето на организма. Екстрактът от семки на грейпфрут е доказано мощен естествен антибиотик. Той притежава свойството да елиминира от организма около 800 щама бактерии и вируси и около 100 щама гъбични инфекции, като при това запазва чревната флора. Първата диета с този цитрус е създадена преди близо век. И сега тези, които искат да отслабват без да гладуват, използват грейпфрута. Ефективното му въздействие върху намаляването на килограмите се дължи на ензим, който изгаря мазнините. Можете да добавите грейпфрукт в менюто си, но ако не ви допада вкусът на пазара се предлагат хранителни добавки.

5. Много лют червен пипер

подправки

Лютите чушки са истинска съкровищница на редица полезни за организма вещества – въглехидрати, протеини, витамини (А, В1, В2, В6, С, Е) и минерали (желязо, калий, калций, магнезий, манган, фосфор). Вече е доказано, че три люти чушлета съдържат толкова витамин С, колкото цял килограм лимони! Може би на този уникален състав на лютите чушки се е дължало здравето на българина в миналото, който не е сядал на трапезата без любимата си огнена подправка. Съдържащите се в лютите чушки фитонциди засилват имунитета и подпомагат защитните сили на организма в борбата му срещу простуда и инфекции. Още повече, че учените посочиха и друг „ефект” на лютото – спомага за прочистването на белите дробове при пушачите.

6. Зеле

зеле

Подобно на другите листни зеленчуци, зелето е източник на редица витамини и минерали, включително и на витамин Е, който подпомага увеличаване на производството на белите кръвни клетки, които убиват нежелани бактерии. Независимо дали ви се яде сурово зеле  на салата, кисело или сварено – вие ще си набавите редица полезни вещества. Но когато говорим за здраве и имунитет, нека да имаме предвид, че можете дори да свалите няколко килограма и сантиметра от обиколките на тялото си, тъй като зелето е изключително нискокалорична храна.

7. Чай

чай

Класическият зелен чай е продукт, приготвен от чаени листа, които не са ферментирали – от ферментиралите правим черен чай. Той съдържа антиоксиданти, полифеноли, витамини; има профилактична и терапевтична стойност при температурни състояния, главоболие, зъбобол, афти в устата, намалява риска от рак – особено рак на стомаха. Той се бори с вирусите в устната кухина и предпазва от появата на лош дъх. Има данни, че е ефективен в борбата с излишните килограми и затлъстяването. Можете да пиете чай от редица полезни и популярни български билки като ехинацея, лайка, липов цвят, бъз и пр.

8. Ябълки

ябълка

 

Не случайно ябълките са предпочитан плод. Съдържат десетки полезни витамини и минерали, които се намират също и в кората им. Но знаете ли, че печените ябълки също са в списъка на полезните храни? Те съдържат салицилова киселина, която е чудесен противовъзпалителен фактор. В най-голямо количество тя се съдържа в кората на плода. Не случайно отварата от ябълкови обелки в народната медицина се счита за добро лекарство срещу кашлица.

9. Тиква

тиква

Високото съдържание на витамин С  в тиквата (15 мг. на 100 гр.) укрепва имунната система и ни пази от вирусни заболявания. Оранжевият цвят на плода се дължи на голямото количество каротин (провитамин А), който в някои сортове надвишава дори този в морковите. Затова само от 100-120 гр. тиква можете да си набавите необходимата дневна доза от витамина. Това не означава, че трябва да се притеснявате, ако хапнете повечко – за разлика от другите форми на вит. А, растителният каротин не е токсичен в по-големи дози. Освен, че е силен антиоксидант, това вещество придава и много приятен тен на кожата, особено през зимата, когато тя лесно повяхва от студа.

10. Витални гъби

В продължение на хилядолетия хората са използвали гъби за лекуване на редица заболявания. Особено в Япония много разчитат на гъби за провеждане на т.нар. микотерапия. Едни от най-популярните са шиитаке, мейтаке /танцуваща гъба/, рейши, кордицепс и др.

гъби

- реклама -